OKRESNÝ ÚRAD RUŽOMBEROKODBOR STAROSTLIVOSTI O ŽIVOTNÉ PROSTREDIENámestie Andreja Hlinku 74, 034 01  Ružomberok

Číslo spisuOU-RK-OSZP-2022/005447-017
Ružomberok08. 06. 2022
Logo
Rozhodnutie
Zo zisťovacieho konania - strategický dokument SEA
Popis konania / Účastníci konania
Obstarávateľ Obec Liptovská Lúžna, zastúpená starostom obce Ing. Albínom Husarčíkom, predložil Okresnému úradu Ružomberok, odboru starostlivosti o životné prostredie podľa § 5 zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov dňa 10.5.2022 oznámenie o strategickom dokumente „ Zmeny a doplnky č. 3 Územného plánu obce Liptovská Lúžna “. Jedná sa o strategický dokument s miestnym dosahom pre katastrálne územie obce Liptovská Lúžna. Strategický dokument v zmysle § 4, ods. 1 zákona podlieha zisťovaciemu konaniu, ktoré Okresný úrad Ružomberok, odbor starostlivosti o životné prostredie vykonal podľa § 7 „zákona“. V rámci zisťovacieho konania príslušný orgán rozoslal oznámenie podľa § 6 ods. 2 zákona na zaujatie stanoviska dotknutým orgánom, schvaľujúcemu orgánu a dotknutej obci dňa 17.5.2022, pričom potvrdenie príjmu tejto písomnosti na elektronických doručenkách je dátumované najneskôr 18.5.2022 – lehota na podanie písomného stanoviska v trvaní 15 dní uplynula dňa 2.6.2022. Príslušný orgán zverejnil oznámenie v zmysle § 6 ods. 2 zákona na webovom sídle ministerstva životného prostredia dňa 17.5.2022. Dotknutá obec Liptovská Lúžna v zmysle § 6, ods. 5 zákona do troch pracovných dní od doručenia oznámenia informovala verejnosť spôsobom v mieste obvyklým s dobou sprístupnenia najmenej po dobu 14 dní. Obsah strategického dokumentu : Zmeny a Doplnky č. 3 ÚPN-O Liptovská Lúžna: - navrhujú jednu malú plochu bývania miestneho významu pre výstavbu cca troch rodinných domov, vrátane jej napojenia na technickú infraštruktúru s celkovým záberom poľnohospodárskej pôdy v rozsahu 0,11 ha - vyznačujú v grafickej časti územného plánu novú polohu výhľadového parkoviska na okraji navrhovaných plôch bývania a výhľadového rekreačného priestoru Z návrhu funkčného využitia jedného malého územia miestneho významu, určeného len pre základnú funkciu bývania v obci je zrejmé, že strategický dokument nebude mať priame ani nepriame negatívne vplyvy na životné prostredie obce, ani okolitých katastrálnych území, nebude mať nepriaznivý vplyv na zdravie obyvateľstva. Riešené územie sa nachádza na hranici zastavaného územia obce v ochrannom pásme Národného parku Nízke Tatry v druhom stupni ochrany podľa § 12 zákona NR SR č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny. V riešenom území sa nenachádzajú maloplošné chránené územia národnej sústavy chránených území, ani územia súvislej európskej sústavy chránených území NATURA 2000, ani prvky regionálneho územného systému ekologickej stability okresu Ružomberok. V riešenom území sa nenachádzajú národné kultúrne pamiatky evidované v registri nehnuteľných kultúrnych pamiatok Ústredného zoznamu pamiatkového fondu SR, ani žiadne evidované archeologické lokality. Riešené územie sa nachádza mimo ochranných pásiem I. a II. stupňa prírodných liečivých zdrojov v Korytnici. Nenachádzajú sa tu výhradné ložiská nerastných surovín s určeným dobývacím priestorom, výhradné ložiská nerastných surovín s určeným chráneným ložiskovým územím, ložiská nevyhradených nerastov ani určené prieskumné územia pre vyhradené nerasty. V riešenom území sa nenachádzajú vodné toky, zdroje pitnej vody, ani ich ochranné pásma. Z vyššie uvedených skutočností je zrejmé, že predmetný strategický dokument nebude mať významný vplyv na chránené územia. Záväznú časť územného plánu schvaľuje obecné zastupiteľstvo uznesením.
Výrok
Okresný úrad Ružomberok, odbor starostlivosti o životné prostredie ako príslušný orgán štátnej správy v zmysle § 56 písm. b) zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) vydáva podľa § 7 ods. 5 „zákona“ na základe oznámenia o strategickom dokumente „ Zmeny a doplnky č. 3 Územného plánu obce Liptovská Lúžna “, ktorý predložil obstarávateľ - Obec Liptovská Lúžna, zastúpená starostom obce – Ing. Albín Husarčík, po ukončení zisťovacieho konania toto rozhodnutie: strategický dokument „ Zmeny a doplnky č. 3 Územného plánu obce Liptovská Lúžna “ sa nebude posudzovať podľa „zákona“. Pre uvedenú činnosť je preto možné požiadať o povolenie podľa osobitných predpisov. Do výslednej podoby strategického dokumentu zapracovať požiadavky dotknutých orgánov uvedené v odôvodnení v bodoch 1,2.
Odôvodnenie
V súlade s § 6 ods. 6 zákona a do vydania tohto rozhodnutia doručili príslušnému orgánu písomné stanoviská nižšie uvedené subjekty, pričom príslušný orgán sa s doručenými stanoviskami v odôvodnení vysporiadal. 1. Okresný úrad Ružomberok, odbor starostlivosti o životné prostredie: - štátna správa ochrany ovzdušia list č. OU-RK-OSZP-2022/005798-002 Mk z 24.5.2022 - štátna vodná správa list č. OU-RK-OSZP-2022/005641-002/Och zo dňa 18.5.2022 - štátna správa odpadového hospodárstva č. OU-RK-OSZP-2022/005848-002/Mc z 24.5.2021 Nepožadujú, aby predložené oznámenie bolo posudzované. Štátna vodná správa požaduje : 1. Zosúladiť záujmy, či činnosti s požiadavkami platnej vodnej legislatívy a STN. 2. Zabezpečiť ochranu vôd a prirodzenú akumuláciu vôd. 3. Zachovať prirodzený charakter tečúcich vodných tokov a neohroziť kvalitu podzemných ani povrchových vôd. 4. Zosúladiť plánovanie stavieb, z hľadiska priestoru a funkčnosti, s opatreniami na ochranu pred povodňami. 5. Nenavrhovať činnosti, ktoré by mohli spôsobiť povodňové škody, ktoré by mohli mať nepriaznivé dôsledky na ľudské zdravie, životné prostredie a kultúrne dedičstvo. 6. Všetky plánované činnosti budú realizované v súlade s environmentálnymi cieľmi, aby sa zabezpečilo trvalo udržateľné využívanie vôd. 7. Zachovať množstvo padnutých zrážok v danom území a neodvádzať ich novovybudovanými dažďovými kanalizáciami do vodných tokov, pokiaľ je to technicky možné a podložím absorbovateľné. 8. Činnosti nesmú narušiť územie spôsobom, že zrážková voda nebude mať prirodzenú schopnosť vsakovať, ale bude ohrozovať majetky občanov a obce. 9. Pri riešení územnoplánovacej dokumentácie vychádzať z Vodného plánu Slovenska, z plánov manažmentu povodí, z programu znižovania znečisťovania vôd znečisťujúcimi látkami a z koncepcií rozvojových programov vo vodnom hospodárstve. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie nepožadujú. Požiadavky štátnej vodnej správy obstarávateľ zapracuje do strategického dokumentu. 2. Ministerstvo životného prostredia SR, odbor štátnej geologickej správy Bratislava : list č. 8481/2022-5.3, 29980/2022 zo dňa 25.5.2022 1. V katastrálnom území obce Liptovská Lúžna (ďalej len „predmetné územie“) sú evidované skládky odpadov tak, ako sú zobrazené na priloženej mape. Ministerstvo odporúča uvedené skládky odpadov dostatočne zohľadniť v územnoplánovacej dokumentácii. 2. V predmetnom území je zaregistrovaný výskyt potenciálnych zosuvov a stabilizovaných zosuvov. Nestabilné je aj bezprostredné okolie zaregistrovaných svahových deformácií. Hodnotené územie patrí do rajónu potenciálne nestabilných až nestabilných území. Územie je citlivé na väčšie antropogénne zásahy. Orgány územného plánovania sú podľa § 20 ods. 1 geologického zákona povinné v textovej a grafickej časti územnoplánovacej dokumentácie zohľadniť výsledky geologických prác, v konkrétnom prípade výsledky inžinierskogeologického prieskumu spracované v záverečnej správe: Atlas máp stability svahov SR v M 1 : 50 000 (Šimeková, Martinčeková a kol., 2006), ktorý je prístupný na mapovom serveri Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra Bratislava. Na webových stránkach sú dostupné aj ďalšie údaje a informácie o zaregistrovaných svahových deformáciách : http://www.geology.sk/new/sk/sub/Geoisnomenu/geof/atlas_st_sv http://apl.geology.sk/geofond/zosuvy/ a http://apl.geology.sk/atlassd/ Svahové deformácie v predmetnom území negatívne ovplyvňujú možnosti využitia územia pre stavebné účely. 3. Predmetné územie spadá do nízkeho až stredného radónového rizika, tak ako je to zobrazené na priloženej mape. Stredné radónové riziko môže negatívne ovplyvniť možnosti ďalšieho využitia územia. 4. Informácie o geotermálnej energii v predmetnom území sú k dispozícii na webovej stránke Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra – aplikácia Atlas geotermálnej energie http://apl.geology.sk/mapportal/#/aplikacia/14. Podľa § 20 ods. 3 geologického zákona ministerstvo vymedzuje ako riziká stavebného využitia územia: a) výskyt potenciálnych a stabilizovaných zosuvov. Vhodnosť a podmienky stavebného využitia územia s výskytom potenciálnych a stabilizovaných zosuvov je potrebné posúdiť a overiť inžinierskogeologickým prieskumom. b) výskyt stredného radónového rizika. Vhodnosť a podmienky stavebného využitia územia s výskytom stredného radónového rizika je potrebné posúdiť podľa zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhlášky č. 98/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obmedzovaní ožiarenia pracovníkov a obyvateľov z prírodných zdrojov ionizujúceho žiarenia. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie nepožaduje. Opatrenia je obstarávateľ povinný zapracovať do strategického dokumentu. 4. Regionálny úrad verejného zdravotníctva Liptovský Mikuláš : list č. 2022/003842/124-MUDr.Hudák z 20.5.2022 S oznámením súhlasí. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie ani opatrenia nepožaduje. 5. Okresný úrad Žilina, odbor výstavby a bytovej politiky: list č. OU-ZA-OVBP1/2022/012718/KRU z 26.5.2022 Okresný úrad Žilina, odbor výstavby a bytovej politiky, oddelenie územného plánovania požaduje v celom procese obstarávania návrhu územnoplánovacej dokumentácie (ÚPD) dodržiavať zákon č.50/1976 Z.z. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších predpisov (stavebný zákon), Vyhlášku MŽP SR č.55/2001 Z.z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii a pri spracovaní ÚPD postupovať podľa metodických usmernení Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktoré sú záväzné pre všetky orgány územného plánovania podľa §17 ods.3 stavebného zákona. Okresný úrad Žilina, odbor výstavby a bytovej politiky, oddelenie územného plánovania nežiada posudzovať „Zmeny a doplnky č.3 Územného plánu obce Liptovská Lúžna“ v zmysle zákona č.24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie ani opatrenia nepožaduje. 6. Okresný úrad Ružomberok, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií: list č. OU-RK-OCDPK-2022/005718-002 z 20.5.2022 Územie riešené v ZaD č. 3 sa nedotýka cesty III. triedy, prechádzajúcej obcou Liptovská Lúžna a ani jej ochranného pásma. Navrhovanie pozemných komunikácii treba vykonávať podľa platných slovenských technických noriem, technických predpisov, objektívne zistených výsledkov výskumu a vývoja pre cestnú infraštruktúru alebo obdobných technických špecifikácií ( §2 ods. 4 zákona č. 135/1961 Zb.). Súhlas na technické riešenie odlišné od slovenských technických noriem a technických predpisov pre pozemné komunikácie udeľuje vo výnimočných prípadoch ministerstvo ( §3 ods. 3, písm. m/ zákona č. 135/1961 Zb.). Pri styku vedení inžinierskych sieti s pozemnými komunikáciami treba rešpektovať ustanovenia zákona č. 135/1961 Zb., vyhlášky č. 35/1984 Zb. a príslušné STN. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie ani opatrenia nepožaduje. 7. Obec Jasenie : list č. S2022/00011 z 23.5.2022 Nemá námietky. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie ani opatrenia nepožaduje. 7. Obec Liptovská Štiavnica : Nemá žiadne pripomienky. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie ani opatrenia nepožaduje. 9. Krajský pamiatkový úrad Žilina : list č. KPUZA-2022/11513-2/45403/JUR z 30.5.2022 Krajský pamiatkový úrad Žilina nemá k oznámeniu vecné ani obsahové pripomienky, z hľadiska záujmov chránených pamiatkovým zákonom si v konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie neuplatňuje žiadne ďalšie požiadavky. Vyhodnotenie stanoviska príslušným orgánom: Ďaľšie posudzovanie ani opatrenia nepožaduje. Záver odôvodnenia Okresný úrad Ružomberok, odbor starostlivosti o životné prostredie v rámci zisťovacieho konania posúdil oznámenie strategického dokumentu z hľadiska povahy a rozsahu navrhovanej činnosti, miesta vykonávania navrhovanej činnosti, najmä jeho únosného zaťaženia a ochranu poskytovanú podľa osobitných predpisov, významu očakávaných vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva a úrovne spracovania strategického dokumentu. Dotknuté orgány štátnej správy, ktoré sa vyjadrili v priebehu zisťovacieho konania nepožadovali ďalšie posudzovanie a vyslovili názor ukončiť posudzovanie strategického dokumentu na úrovni zisťovacieho konania. Ak sa zistí, že skutočné vplyvy zmien strategického dokumentu budú väčšie, ako sa uvádza v strategickom dokumente, je ten, kto činnosť vykonáva povinný zabezpečiť opatrenia na zosúladenie skutočného vplyvu s vplyvom uvedeným v strategickom dokumente a v súlade s podmienkami určenými v rozhodnutí o povolení činnosti podľa osobitných predpisov. Zo stanovísk doručených k strategickému dokumentu, vyplynuli niektoré konkrétne podmienky a požiadavky, ktoré bude potrebné zohľadniť v procese schvaľovania tohto strategického dokumentu podľa osobitných predpisov: Do výslednej podoby dokumentu „ Zmeny a doplnky č. 3 Územného plánu obce Liptovská Lúžna “ zapracovať požiadavky dotknutých orgánov uvedené v odôvodnení v bodoch 1,2. Upozornenie: Podľa § 7 ods. 7 zákona dotknutá obec Liptovská Lúžna bez zbytočného odkladu informuje o tomto rozhodnutí verejnosť spôsobom v mieste obvyklým.
Poučenie
Podľa § 64, písm. a „zákona“ sa na konania podľa druhej časti „zákona“ – posudzovanie návrhov strategických dokumentov nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní. Zisťovacie konanie sa preto nevykonáva podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní ( správny poriadok ) v platnom znení, a preto sa voči nemu nemožno odvolať. Toto rozhodnutie možno preskúmať súdom podľa zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
Ing. Milan Filovedúci
Informatívna poznámka - tento dokument bol vytvorený elektronicky orgánom verejnej moci IČO: 00151866 Sufix: 10247
Doručuje sa
Obec Liptovská Lúžna, Liptovská Lúžna 629, 034 72 Liptovská Lúžna, Slovenská republika
Mesto Ružomberok, Námestie A. Hlinku 1, 034 01 Ružomberok, Slovenská republika
Obec Liptovská Osada, Liptovská Osada č. 369, 034 73 Liptovská Osada, Slovenská republika
Obec Liptovská Štiavnica, Hlavná 53, 034 01 Liptovská Štiavnica, Slovenská republika
Obec Partizánska Ľupča, Partizánska Ľupča 417, 032 15 Partizánska Ľupča, Slovenská republika
Obec Jasenie, Jasenie 497, 976 75 Jasenie, Slovenská republika
Obec Brusno, Ondrejská 360/1, 976 62 Brusno, Slovenská republika
Ministerstvo životného prostredia SR, sekcia geológie a prírodných zdrojov , Námestie Ľudovíta Štúra 35/1, 811 02 Bratislava-Staré Mesto, Slovenská republika
Ministerstvo obrany SR, Agentúra správy majetku, ČSA 7, 974 01 Banská Bystrica, Slovenská republika
Žilinský samosprávny kraj , Komenského 48, 011 09 Žilina, Slovenská republika
Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Liptovskom Mikuláši , Štúrova 36, 031 80 Liptovský Mikuláš, Slovenská republika
Krajský pamiatkový úrad Žilina, pracovisko Ružomberok, Š.N.Hýroša , 034 01 Ružomberok, Slovenská republika